Menu
Binnen 30 seconden tegoed bestellen
Code direct per e-mail
Veilig en betrouwbaar afrekenen
08-11-22 - 

Kom alles te weten over telefoon oplichting

Heb je het idee dat je vaker dan ooit te maken hebt met spam calls en fraude sms'jes? Je bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat fraude per sms en bijvoorbeeld WhatsApp nog steeds toeneemt. Ook de Fraudehelpdesk meldt een toename van aangiftes van telefoon fraude.

Bijna niemand kan meer zonder een smartphone. Dat betekent dat we 24 uur per dag mogelijk het slachtoffer kunnen worden van pogingen tot fraude en oplichting. Oplichters worden steeds creatiever en de manieren waarop we benaderd worden via telefoon oplichting ook. Het is dus belangrijk om waakzaam te zijn.

We bekijken de verschillende manieren van telefoon oplichting en vertellen je hoe je beter kunt voorkomen dat je hier slachtoffer van wordt.

alt

Wat is oplichting via de telefoon?



Scam telefoontjes en sms'jes hebben als doel om je geld of vertrouwelijke informatie te ontfutselen. Meestal zijn frauduleuze berichtjes en telefoontjes gericht op grote groepen mensen in plaats van op een specifiek persoon.

Soms zijn deze scams doelgericht en goed doordacht. De oplichters weten mogelijk details over je privéleven en gebruiken deze details om jouw vertrouwen te wekken.

Hoe komt een oplichter aan mijn telefoonnummer?



Oplichters gebruiken software om grote groepen telefoonnummers tegelijk te bellen of berichten te sturen. Nummers die beantwoord worden, worden als actief geregistreerd en online doorverkocht aan andere scammers. Heb je ooit een telefoontje beantwoord waarbij er niemand aan de andere kant was? Dan is de kans groot dat je hiermee te maken had.

Het uit het telefoonboek schrappen van je nummer houdt oplichting via de telefoon niet tegen. Ook het toevoegen van je nummer aan het bel-me-niet register heeft geen zin. Als je ooit een spambericht hebt ontvangen, is je nummer waarschijnlijk al toegankelijk voor andere oplichters. Hier kun je helaas niet veel aan doen.

Wat zijn de nieuwste telefoon scams?



In Nederland zijn de meest gebruikte manieren voor oplichting per telefoon:

Vrienden of familie in nood - Een bericht van een onbekend nummer dat vaak begint met ""Hallo Mama"" of ""Hallo Papa"". De oplichter beweert dat hij zijn telefoon kwijt is en vraagt met spoed om geld. Dit is een van de meest succesvolle vormen van telefoon oplichting. Waarom? Omdat we minder op onze hoede zijn als we denken dat een geliefde hulp nodig heeft.

Technische ondersteuning - Nep technische ondersteuning voor een dienst. De oplichter beweert bijvoorbeeld dat hij van Microsoft of van je internetprovider is. Ze constateren een probleem en vragen om toegang op afstand tot je computer. Daarna wordt geprobeerd toegang te krijgen tot je online bankieren.

Phishing - Meestal gebeurt dit via links die per sms worden verstuurd, ook wel 'smishing' genoemd. Maar elke poging om je bepaalde vertrouwelijke informatie te ontfutselen kan phishing zijn. Het kan een telefoongesprek zijn of zelfs een automatische oproep. In de meeste gevallen lijkt het nummer echt te zijn. Meer weten over phishing? Lees ons blog: Phishing - alles wat je moet weten.

Wangiri - Korte telefoontjes of gemiste oproepen die je verleiden tot het terugbellen van een internationaal nummer. De oplichter profiteert van het tarief voor het te dure telefoontje.

Hoe herken je telefonische oplichting?



Het is vaak lastig om telefoonfraude te herkennen. Let vooral op onbekende nummers. Vaak heb je een berichtenoverzicht van je bank en andere dienstverleners. Als een bericht van hen afkomstig lijkt te zijn, maar niet in dezelfde historie staat, moet je op je hoede zijn. Het is een goed idee om je bank even te bellen om na te gaan of een bericht daadwerkelijk door hun verzonden is als je twijfelt.

Automatische telefoontjes (gedaan door robots) zijn bijna altijd spam calls (en dus nep). Tenzij je een dergelijke oproep verwacht, hang je gewoon op.

Verder zijn er nog wat simpele regels wat betreft telefoon oplichting:

- Denk altijd goed na voordat je geld of privé informatie verstrekt.
- Daag de persoon aan de andere kant uit. Eerlijke bellers verifiëren graag wie ze zijn. Oplichters ontwijken je vragen of jagen je op.
- Vraag de beller wie hij probeert te bereiken. Oplichters weten vaak niet hoe je heet en zullen ophangen.
- Klik nooit op links in berichten tenzij je 100% zeker weet dat die legitiem zijn.
- Geef niemand op afstand toegang tot je computer na een onverwacht telefoontje of ongevraagde sms.

Lees hier meer over de kenmerken van online fraude.

Meer tips om oplichting via de telefoon te voorkomen



Blijf alert. De meeste mensen denken dat ze oplichting doorzien. Maar hoeveel je ook weet, blijf waakzaam. Iedereen kan het slachtoffer worden van telefonische oplichting.
Neem bij twijfel direct contact op. Als de oproep of het bericht van een bedrijf of overheidsinstelling lijkt te komen, dan neem je direct contact met hen op.

Wees achterdochtig. Vergeet niet dat je bank nooit om je pincode, wachtwoord of paswoord zal vragen. Geef deze informatie aan niemand.

Bescherm jezelf. Bescherm je financiële gegevens door gebruik te maken van prepaid creditcards zoals paysafecard als je online winkelt. Hiermee betaal je anoniemer en bescherm je jouw gegevens.

Fraude sms'jes en telefoontjes melden

Telefoonoplichting is illegaal. Werd je misleid om financiële informatie te delen, neem dan contact op met de politie. Neem ook meteen contact op met je bank.

Op deze pagina van de overheid vind je alle informatie over meldpunten voor phishing, internet fraude en telefoon oplichting.


Terug naar het overzicht