Je hebt besloten om een mobiel voor je kind te nemen. Top! Jouw kind kijkt er vast naar uit, maar jij hebt waarschijnlijk veel vragen. Wil je een mobiel contract overwegen of gaan voor een prepaid abonnement? Er valt veel te kiezen. We helpen je graag op weg.
Bepaal wat jij het belangrijkst vindt. Ben je op zoek naar de goedkoopste aanbieder, de meest flexibele oplossing, of naar een abonnement met de beste mogelijkheden voor ouderlijk toezicht?
Met onderstaande punten behandelen we de verschillen tussen prepaid en abonnement zodat je het beste voor je kind kan kiezen.
Wat de kosten betreft is het handig om rekening te houden met een aantal zaken. Zo zijn er de vaste maandelijkse kosten van het contract voor de mobiele telefoon. Bij een contract kunnen er makkelijk teveel data kunnen worden gebruikt.
Over het algemeen zijn de maandelijkse kosten van mobiele contracten lager dan die bij een prepaid plan. Deze kosten zitten voornamelijk in het verbruiken van mobiele data. Als je verwacht dat je kind veel data zal gebruiken, dan krijg je meer waar voor je geld met een mobiel contract.
Bij de meeste mobiele telefooncontracten kan een kind makkelijk extra kosten maken. Vaak is het bij deze contracten zo dat de provider hogere kosten rekent voor data die buiten de maandelijkse datalimiet worden gebruikt. Pas aan het eind van de maand zie je aan de afrekening dat er extra data tegen hogere kosten betaald moeten worden.
Met een prepaid telefoon hoef je je geen zorgen te maken over extra kosten. Als je kind zijn data- of beltegoed sneller verbruikt dan verwacht, zijn de data simpelweg op. Daardoor kan telefoon een tijdje niet gebruikt worden, maar kan het kind natuurlijk wel gebeld worden. Dit is niet leuk, maar wel leerzaam voor het kind. Als ouder krijg je geen onverwachte rekeningen met extra kosten.
Voorkomen dat er gemakkelijk te veel geld uitgegeven wordt is belangrijk bij het kiezen van een mobiel abonnement. Vooral voor jongere kinderen of kinderen die moeite hebben met verantwoordelijkheid. In die gevallen is het verstandig om te kiezen voor een prepaid abonnement. Zodra je kind heeft bewezen verantwoordelijk om te kunnen gaan met de telefoon kun je eventueel kiezen voor een mobiel contract.
Prepaid telefoons zijn meer flexibel dan de meeste telefooncontracten.
Voor een prepaid telefoon hoeft de kredietwaardigheid van de ouders niet gecheckt te worden. Er is zelfs geen bankrekening nodig. Je kunt het beltegoed zelfs makkelijk
online opwaarderen en je bent klaar om te starten met bellen. Dat scheelt een hoop gedoe.
Je kunt het beltegoed opwaarderen en zelfs per maand bekijken hoeveel beltegoed je op de telefoon wilt zetten. Hierdoor kun je flexibel omgaan met de prepaid telefoon en het beltegoed aanpassen naar wens.
De flexibiliteit van mobiele contracten hangt af van de provider en van de duur van het contract. Als je een SIM-abonnement afsluit voor 12 maanden, zit je vast aan het beltegoed en het tarief dat je bij aanvang hebt gekozen.
Als je kiest voor een 30-daags SIM-plan dan kun je het beltegoed en dataverbruik elke maand naar behoefte aanpassen.
Als ouder kun je toezicht hebben op het telefoongebruik van je kind. Hoeveel controle en toezicht je wilt hebben bepaalt jouw keuze voor een prepaid abonnement of een contract.
- Het gebruik van bel- en dataverkeer bijhouden
Gebruik als ouder de app van je mobiele provider om bij te houden hoeveel data of belminuten je kind nog heeft. Dit kan zowel bij een telefoon met een contract als bij een prepaid telefoon. Bij een prepaid abonnement kun je het resterende beltegoed controleren wanneer je dat wilt. Je stuurt simpelweg een SMS naar de provider.
Niet genoeg beltegoed over? Het beltegoed bijhouden is altijd goed, maar een limiet stellen aan data- of belminuten is veiliger. Met een familieplan kun je dat makkelijk instellen voor je kind. Een T-Mobile Family Mode abonnement is hier een goed voorbeeld van. - Blijf op de hoogte van het telefoongebruik van je kind
Als je precies wilt weten wie jouw kind belt of sms't, kun je gebruik maken van apps als Screen Time of KidsLox. Met dit soort apps voor ouderlijk toezicht krijg je zicht op alle activiteiten op de telefoon van jouw kind. Providers zoals Vodafone geven via hun app inzicht in de nummers die gebeld zijn door het kind. - Beperk schermtijd en blokkeer de toegang tot ongewenste inhoud
Als je het belangrijk vindt om goed toezicht te kunnen houden op het telefoongebruik van je kind, dan is het type telefoon dat je geeft belangrijker dan het type telefoonabonnement. Met bijvoorbeeld een oudere flip-telefoon is het minder goed (of niet) mogelijk om websites te browsen. Bij een smartphone kun je zelf veel aanpassen in de instellingen van de telefoon. Lees bijvoorbeeld meer over ouderlijk toezicht op een IPhone.
Vind je dit wat ingewikkeld? Je kunt bij providers zoals bijvoorbeeld T-Mobile kiezen voor een prepaid Kids Sim Only, of filters instellen met het T-Mobile Family Plan.
Ben je er klaar voor om prepaid of abonnement voor je kind te kiezen? Het is handig om te onthouden dat je -als je kiest voor een prepaid telefoon- het beltegoed altijd makkelijk en snel kunt
opwaarderen.
Terug naar het overzicht