
Hoe vraag je een terugbetaling aan bij de PlayStation Store
Als je iets hebt gekocht in de PlayStation Store en je wilt je geld terug, hier is hoe je een terugbetaling kunt aanvragen, welke aankopen in aanmerking komen en hoe je je kansen op goedkeuring kunt vergroten.
Samenvatting
Binnen de EU heb je over het algemeen 14 dagen om een terugbetaling aan te vragen voor digitale inhoud. Dit omvat games, DLC, pre-orders of abonnementen gekocht via de PlayStation Store. In deze gids leer je of je in aanmerking komt voor een terugbetaling, hoe je er een kunt aanvragen en hoe je ervoor zorgt dat deze wordt goedgekeurd.Wat je zult leren:
- Welke PlayStation Store-aankopen in aanmerking komen voor een terugbetaling;
- Hoe je stap voor stap een terugbetalingsverzoek indient;
- Hoe terugbetalingen werken voor abonnementen en spel pre-orders;
- Tips om je kans op terugbetaling te maximaliseren;
- Wat te doen als je terugbetalingsverzoek wordt afgewezen.
Welke PlayStation Store-aankopen komen in aanmerking voor terugbetaling?
De eerste stap om een terugbetaling te krijgen, is controleren of je in aanmerking komt volgens Sony's terugbetalingsbeleid. Dit is wat het beleid zegt voor verschillende soorten inhoud.Games, DLC & digitale inhoud
Je kunt een terugbetaling aanvragen voor een spel of uitbreiding binnen 14 dagen na aankoop, als je het nog niet bent begonnen met downloaden of streamen.In-game verbruiksartikelen:- Items die tijdens het spel zijn gekocht, worden onmiddellijk geleverd en kunnen niet worden terugbetaald tenzij ze defect zijn.
- Items die buiten het spel zijn gekocht, kunnen binnen 14 dagen worden terugbetaald, zolang je het spel nog niet hebt gestart of ze nog niet hebt geactiveerd.
Pre-orders
Je kunt een pre-order op elk moment vóór de release annuleren voor een volledige terugbetaling.Als je binnen 14 dagen voor de release een pre-order hebt geplaatst, kun je nog steeds een terugbetaling krijgen binnen 14 dagen na betaling, zolang je het product nog niet hebt gedownload of gestreamd. Defecte itemsAls de inhoud die je hebt gekocht defect is (bijv. spel installeert niet, crasht, etc.), kom je mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling, zelfs als je niet aan de rest van de bovenstaande criteria voldoet.Hoe dien je een terugbetalingsverzoek in bij de PlayStation Store
Let op dat je een terugbetaling niet rechtstreeks via je console-interface kunt aanvragen – je moet dit via een browser doen (op pc of mobiel). Hier is het stapsgewijze proces dat je moet volgen om je terugbetaling aan te vragen:- Log in op je PlayStation-account via een webbrowser (op pc of mobiel) en navigeer naar je Transactiegeschiedenis.
- Zoek in de lijst de aankoop die je wilt terugbetaald hebben.
- Klik op “Terugbetaling aanvragen” en volg de instructies. Als je geen “Terugbetaling aanvragen”-knop naast je aankoop ziet, komt deze mogelijk niet in aanmerking voor een terugbetaling. Om zeker te zijn, neem contact op met de klantenservice van PlayStation.
Tips om je kansen op een terugbetaling te vergroten
Hoewel het terugbetalingsbeleid van Sony een van de duidelijkere is, is er altijd een kans dat er iets misgaat. Je kunt die kans minimaliseren door de onderstaande tips te volgen bij het indienen van je terugbetalingsverzoek.- Dien je verzoek zo snel mogelijk in. Wacht niet tot het einde van de wettelijke periode van 14 dagen.
- Schakel je Automatische Download-functie uit. Anders is de inhoud die je wilt terugbetalen mogelijk al begonnen met downloaden tegen de tijd dat je een terugbetaling aanvraagt, waardoor deze niet in aanmerking komt voor een terugbetaling.
- Als je een abonnement annuleert, stop dan zo snel mogelijk met het gebruik van de dienst. De tijd die je aan het abonnement hebt besteed, wordt afgetrokken van je terugbetalingsbedrag.
- Voeg bewijs van eventuele productdefecten toe (bijv. screenshots, foutmeldingen) bij het claimen van technische problemen.
- Wees je ervan bewust dat de verwerking van terugbetalingen enkele dagen kan duren. Verwacht geen onmiddellijk antwoord, maar volg het wel op als je na een week nog niets hebt gehoord.
Wat te doen als je terugbetalingsverzoek wordt afgewezen
Als Sony je verzoek afwijst, heb je mogelijk nog een paar opties. Bijvoorbeeld:- Vraag om een gedetailleerde uitleg.
- Soms is een terugbetaling niet mogelijk, maar kunnen er nog andere oplossingen zijn. Bijvoorbeeld, vraag een reparatie, vervanging of alternatieve compensatie (bijv. een PSN cadeaukaart).
- Als alles mislukt, controleer je consumentenrechten volgens EU-wetgeving. Je hebt mogelijk wettelijke bescherming die boven het beleid van Sony staat.
Conclusie
Iedereen heeft soms een terugbetaling nodig, en het goede nieuws is dat de PlayStation Store het gemakkelijk maakt om er een aan te vragen. Om je kansen op terugbetaling te maximaliseren, wacht je niet langer dan 14 dagen na aankoop om een terugbetaling aan te vragen en controleer je of je ervoor in aanmerking komt.Veelgestelde Vragen
Hoe lang duurt het om een terugbetaling van de PlayStation Store te ontvangen?
Als je terugbetalingsverzoek wordt goedgekeurd, kan het 30 tot 60 dagen duren voordat het geld weer op je rekening staat. Heeft het langer geduurd? Je moet contact opnemen met PlayStation Support voor hulp.
Kan ik een terugbetalingsverzoek annuleren nadat ik het heb ingediend?
Zodra een terugbetalingsverzoek is ingediend, kun je het niet omkeren of annuleren binnen je account. Als je echter zo snel mogelijk contact opneemt met PlayStation Support, kunnen zij je ondersteunen bij het stoppen van het terugbetalingsproces.
Wat als ik een PSN cadeaukaart of portemonneefondsen heb gebruikt voor mijn aankoop?
Als je betaald hebt met PSN-portemonneefondsen of een PSN cadeaukaart, wordt de terugbetaling teruggestort op je PlayStation-portemonnee, niet op je bankrekening of kaart. Je kunt deze fondsen gebruiken voor toekomstige aankopen in de PlayStation Store.