Assassin’s Creed Shadows is het langverwachte veertiende deel in de Assassin’s Creed-franchise. De nieuwste release in de iconische serie volgt op Assassin’s Creed Mirage uit 2023, een eerbetoon aan de originele game uit 2007.
Assassin’s Creed is inmiddels een van de populairste role-playing games (RPG's) aller tijden, met daarnaast diverse spin-offs, bordspellen, korte films en zelfs romans.
Een kleine greep uit de hoogtepunten: een van de meest gewilde settings onder fans, twee hoofdpersonages, geavanceerde graphics en meer. Genoeg om gamers ervan te overtuigen dat Shadows de beste game in de serie is? Dat zou zomaar kunnen! Hieronder vijf redenen waarom Assassin’s Creed Shadows weleens de beste tot nu toe zou kunnen zijn.
-
Assassin’s Creed Shadows speelt zich af in 1579, tijdens de Sengoku-periode in Japan, een cruciale tijd in de Japanse geschiedenis, bekend om de samoerai en shinobi. De game heeft er van beide één als hoofdpersonage. Twee totaal verschillende achtergronden (en vechtstijlen) om uit te kiezen.
Op verschillende momenten in het spel kun je wisselen tussen de personages. Wat veel spelers als verfrissend zullen ervaren, is dat het verhaal een vaste uitkomst heeft, en niet meerdere mogelijke eindes. Hoe je daar komt, bepaal je zelf. Voor wie houdt van een traditionele RPG met dialoogopties en keuzes in het pad dat je volgt, zijn er genoeg mogelijkheden. Liever geen lastige beslissingen? Dan is er een canon-modus, waarbij je het lineaire, bedoelde verhaal volgt zonder grote narratieve keuzes. -
De twee hoofdpersonages hebben elk een eigen vechtstijl, waardoor je de combat- of ontsnappingsmethode kunt kiezen die het beste bij de missie past. Samoerai Yasuke, geïnspireerd door een historische figuur (bekend van de Netflix-anime), staat voor brute kracht. Hij kan vijanden onthoofden of spietsen met zijn kanabō en beukt dwars door muren heen.
De shinobi, Naoe, doet denken aan een klassieker personage. Ze gebruikt stealth en schaduwen om onopgemerkt te blijven. Zo gebruikt ze zelfs een houten rietje om onder water te kunnen ademen. Met haar polearm en katana benut zij de verbeterde parkour-mechanics optimaal. Ze hoeft geen muren te doorbreken; met een grijphaak klimt ze er makkelijk overheen.
Daarnaast tilt de game interactieve omgevingen naar een hoger niveau. Vier seizoenen (afhankelijk van wanneer je een missie speelt), een weersysteem en een dag-nachtcyclus zorgen voor dynamische omgevingen. Deze factoren maken de wereld niet alleen realistischer, maar hebben ook invloed op de moeilijkheidsgraad van missies. Zo kun je makkelijker ongezien blijven in de duisternis van de nacht, en verdoezelt de regen het geluid van je voetstappen.
Shadows legt bovendien meer nadruk op verkenning. Net als in Assassin’s Creed Valhalla worden onbekende locaties op de kaart gezet om ontdekking te stimuleren. De adelaar-mechanic is geschrapt, dus spelers moeten nu zelf uitkijkpunten vinden om vijandelijke bewegingen te volgen. Toch behoefte aan wat extra begeleiding? De pathfinder-functie laat je de snelste route naar een doel zien. -
Assassin’s Creed Shadows introduceert een responsievere AI, wat zorgt voor de meest dynamische en interactieve ervaring tot nu toe. NPC’s reageren op situaties en omgevingen: vijanden worden alerter bij verdachte geluiden, bewakers zoeken beschutting bij regen en dialogen passen zich aan de context aan. Bovendien herkennen vijanden herhaalde strategieën en passen ze hun tactieken aan, waardoor je steeds je aanpak moet blijven veranderen. Dit maakt het spel uitdagender en biedt variatie in elke gamesessie. -
Dankzij innovatieve technologieën is Assassin’s Creed Shadows de meest visueel verbluffende game in de reeks. Met micro-polygontechnologie worden omgevingen realistischer dan ooit. Dit is een techniek waarbij objecten worden opgebouwd uit extreem kleine polygonen, die zich dynamisch aanpassen aan je afstand. Hierdoor blijven modellen scherp en gedetailleerd, zelfs van dichtbij, net als in het echte leven.
Voor het eerst wordt ray-tracing global illumination gebruikt, waardoor licht dynamisch reageert op omgevingsveranderingen. Licht wordt realistisch verspreid en weerkaatst, maar verandert ook wanneer deuren opengaan, muren instorten of schakelaars worden bediend.
Seizoensveranderingen, weersinvloeden en het dag-nachtsysteem maken de wereld van Shadows levensechter dan ooit. Vijvers bevriezen, Naoe kan zich verschuilen in diepe schaduwen en NPC’s reageren op de kou. Al deze elementen maken Shadows de meest meeslepende Assassin’s Creed-game in de serie. -
Tot nu toe waren Assassin’s Creed-games grotendeels singleplayer (op een co-op met vier spelers in Unity na). Er gaan echter geruchten over een co-opmodus die na de lancering als optionele extra wordt toegevoegd. Hierbij zouden twee spelers elk een hoofdpersonage besturen en samen zij aan zij kunnen spelen.
Met baanbrekende technologie, verbluffende visuals en een levensechte wereld lijkt Assassin’s Creed Shadows een revolutie in de serie te worden. Een game die je keer op keer wilt spelen. Bovendien biedt de keuze tussen twee unieke hoofdpersonages en de canon-modus iets voor zowel gamers die graag keuzes willen maken als spelers die liever een vast verhaal volgen.
Kun je niet wachten om deze nieuwe game zelf te ervaren? Vul je gaming-account aan met een
PlayStation-kaart,
Steam-giftcard of
Xbox-giftcard en je bent klaar om in dit nieuwe avontuur van Assassin’s Creed te duiken.
Terug naar het overzicht