Menu
Binnen 30 seconden tegoed bestellen
Code direct per e-mail
Veilig en betrouwbaar afrekenen
01-03-24 - 

Geen internet op je telefoon? Check onze gids

Als je geen internet hebt op je telefoon, kan dit artikel je helpen je telefoon weer online te krijgen.
In dit artikel:


Mogelijke problemen bij geen verbinding met je 3G/4G/5G-netwerk


Is het netwerk uitgevallen?
Soms zijn er tijdelijke netwerkproblemen die gevolgen hebben voor je mobiele provider. Af en toe valt het netwerk volledig uit, waardoor je geen internet meer hebt. Hier zijn enkele links voor populaire mobiele netwerken om te controleren of er momenteel problemen zijn in je regio:Geen internet?

Geen internet door een probleem met je instellingen?


Hier volgen enkele snelle controles voor je telefoon:
  • Controleer of je telefoon niet per ongeluk op vliegtuigmodus staat.
  • Controleer in de instellingen van je apparaat of mobiele data is ingeschakeld.
  • Voor verbindingsproblemen in specifieke apps controleer je in de instellingen voor die apps of het datagebruik beperkt is.
  • Controleer of er een software-update klaarstaat om te downloaden/installeren en update je telefoon als dat het geval is.
  • Als geen van deze controles heeft geholpen, probeer dan je telefoon opnieuw op te starten.
Blijft het probleem zich voordoen, ga dan naar de instellingen van je apparaat en reset de netwerkinstellingen. Hou er rekening mee dat opgeslagen wifinetwerken, gekoppelde bluetoothapparaten en andere netwerkvoorkeuren hierdoor worden gewist.

Geen internet door een probleem met de simkaart?


Als je bovenstaande suggesties hebt geprobeerd en nog steeds geen verbinding kunt maken met je mobiele netwerk, kan er een probleem zijn met de simkaart.
Probeer de simkaart te verwijderen en opnieuw te plaatsen. Dit kan verbindingsproblemen oplossen die worden veroorzaakt door onjuiste plaatsing van de simkaart.

Lukt het niet je telefoon met wifi te verbinden?


Hieronder staan enkele suggesties om je wifi-installatie te controleren en optimaliseren wanneer je geen internet hebt op je telefoon.
Problemen met je wifiverbinding oplossen
  • Controleer eerst of wifi is ingeschakeld op je telefoon en of je verbinding probeert te maken met het juiste netwerk.
  • Als je geen verbinding kunt maken met een specifiek wifinetwerk, probeer dan je telefoon opnieuw op te starten. Probeer indien mogelijk ook de router opnieuw op te starten.
  • Als de wifiverbinding blijft wegvallen, probeer dan het volgende: Ga naar je wifi-instellingen, vergeet het netwerk en maak opnieuw verbinding door het wachtwoord opnieuw in te voeren.
Hier zijn enkele andere dingen die je kunt proberen als je nog steeds geen internet hebt:
  • Zet je telefoon een paar seconden in vliegtuigmodus en weer terug om je apparaat te dwingen het IP-adres te vernieuwen.
  • Ga uit de buurt van apparaten zoals magnetrons en bluetoothspeakers of schakel ze uit; deze kunnen storingen veroorzaken.

Je wifi-installatie optimaliseren


Hier volgt wat advies voor het optimaliseren van je wifi-installatie thuis of op het werk:
  • Plaats je router op een centrale locatie, uit de buurt van fysieke obstakels zoals muren en metalen voorwerpen. Hoe hoger, hoe beter, omdat wifisignalen de neiging hebben zich naar beneden te verspreiden.
  • Update je router naar de nieuwste firmware om de prestaties en beveiliging te verbeteren. Controleer de website van de fabrikant voor updates.
  • Gebruik de 5GHz-band. Als je router dual-band is, kan het overschakelen naar de 5GHz-band hogere snelheden en minder storingen betekenen in vergelijking met de 2,4GHz-band.

Geen mobiele data meer?


Indien je gewoon door je databundel heen bent, kun je tegoed online opwaarderen bij Beltegoed.nl. Je kunt hier beltegoed kopen voor grote providers als Lebara en Lyca Mobile, maar ook voor providers als KPN en Vodafone. En dit kan heel eenvoudig zonder creditcard; we bieden verschillende betaalmethoden, waaronder ook PayPal en iDeal.
Niet zeker of je data op is? Sommige providers sturen je een waarschuwing per sms. Meestal kun je ook de app of website van je provider raadplegen om te zien hoeveel tegoed je nog hebt.

Problemen met een bluetoothverbinding?


Hier volgen enkele controles die je kunt uitvoeren en acties die je kunt ondernemen als je problemen met je bluetoothverbinding hebt:
  1. Controleer of bluetooth is ingeschakeld op zowel je mobiele telefoon als het apparaat waarmee je verbinding probeert te maken.
  2. Zorg ervoor dat het apparaat waarmee je verbinding probeert te maken, zich in de koppelingsmodus bevindt. Vaak houdt dit in dat je een knop ingedrukt houdt om het apparaat vindbaar te maken.
  3. Breng de apparaten dichter bij elkaar. Bluetooth heeft een beperkt bereik, doorgaans tot 10 meter zonder obstakels.
  4. Schakel bluetooth uit en weer in.
  5. Ga naar de bluetoothinstellingen van je telefoon, zoek het betreffende apparaat en selecteer de optie om het apparaat te vergeten. Probeer vervolgens opnieuw te koppelen.
  6. Update je mobiele telefoon en het bluetoothapparaat naar de nieuwste firmware- of softwareversie.
  7. Wis de bluetoothcache (alleen Android-apparaten). Ga naar Instellingen > Apps > Bluetooth (mogelijk moet je systeemapps weergeven) > Opslag > Cache wissen.
  8. Start je telefoon opnieuw op. Als je je mobiele telefoon opnieuw opstart, worden de bluetoothinstellingen van het systeem vernieuwd.
Als geen van de bovenstaande stappen werkt, is er mogelijk een hardwareprobleem met je telefoon of het bluetoothapparaat, en ligt het er niet aan dat je geen internet hebt. Neem contact op met de klantenondersteuning van de fabrikant voor verdere hulp.

Geen internet door het weer?


Verschillende omgevingsfactoren kunnen ervoor zorgen dat je geen internet hebt, zo ook het weer.
Zware regen- of sneeuwval kan de signaalsterkte verminderen, vooral bij communicatie over langere afstanden. En bliksem kan elektromagnetische interferentie veroorzaken die je verbinding tijdelijk kan verstoren.
Hoge luchtvochtigheid en hoge temperaturen kunnen ook de signaalkwaliteit beïnvloeden. Extreme hitte kan de prestaties van satellieten en netwerkapparatuur op de grond beïnvloeden. Denk hierbij aan mobiele netwerkmasten en je telefoon.
Extreem koude temperaturen kunnen van invloed zijn op batterijen en elektronica binnen de netwerkinfrastructuur en apparaten.
Als het niet aan het weer ligt, kan het aan je omgeving liggen. Dichte stedelijke gebieden met hoge gebouwen en constructies kunnen signalen blokkeren of reflecteren. Bergen, valleien en dichte bossen kunnen signaalpaden tussen zendmasten en mobiele apparaten belemmeren.

Nog steeds geen internet?


De smartphones van tegenwoordig hebben processors die ongeveer 72.000 keer sneller zijn dan de computer die de Apollo 11-maanlanding begeleidde. Maar daar heb je allemaal weinig aan als je geen internetverbinding hebt.
Als je een iPhone hebt, ga dan naar je lokale Apple Store. Zij helpen je vast en zeker graag om je probleem op te lossen. Je kunt ook een bezoek brengen aan een van de winkels van je provider.
Onze laatste tip: de meeste problemen worden nog altijd verholpen door je apparaat opnieuw op te starten. Zorg dus dat je dat altijd eerst probeert, voordat je verdere actie onderneemt.


Terug naar het overzicht