Een digitale cadeaubon is in feite een prepaid betaalkaart waarop een bepaald geldbedrag staat. Entertainmentcadeaukaarten en game gift cards zijn een populaire keuze als last-minute cadeau. Veel mensen gebruiken ze ook om hun eigen uitgaven onder controle te houden. Neem maar eens een kijkje bij het ruime aanbod cadeaubonnen op beltegoed.nl.
Wanneer je een digitale cadeaubon koopt, zou je de code binnen enkele ogenblikken na aankoop in je inbox moeten hebben. Als dit niet het geval is, moet je dit onmiddellijk onderzoeken. De kans is groot dat er dan iets mis is gegaan. In dit artikel gaan we in op mogelijke problemen en vertellen we je wat je daaraan kunt doen.
Er zijn verschillende oorzaken waardoor het kan gebeuren dat een cadeaubon niet in je inbox terechtkomt:
Technische problemen
Soms kunnen systeemstoringen of een ongewoon hoog aantal bestellingen vertragingen veroorzaken. Vooral in drukke periodes kan dit weleens gebeuren, zoals de aanloop naar de feestdagen.
Verkeerd ingevoerd e-mailadres
Soms maken klanten een fout bij het intypen van hun e-mailadres; een simpele typefout zorgt er al voor dat de mail niet afgeleverd kan worden.
Fraude
Oplichters imiteren soms legitieme sites, zoals
beltegoed.nl. Controleer altijd zorgvuldig de URL voordat je op een link klikt. En volg nooit instructies die je via de telefoon krijgt; dat is bijna altijd fraude.
Hieronder volgen een aantal praktische stappen die je kunt nemen wanneer je de code nooit hebt ontvangen.
Controleer je spam of ongewenste mail
Soms worden geautomatiseerde e-mails, zoals e-mails met cadeauboncodes, ten onrechte gemarkeerd als spam. Controleer je map met spam of ongewenste e-mails om te zien of de code daarin terecht is gekomen. Als je de code hier vindt, klik dan meteen op 'Ongewenste e-mail > Geen ongewenste e-mail' of iets dergelijks of verplaats de e-mail naar je Postvak IN.
Als je de cadeaubon voor iemand anders hebt gekocht, vraag de ontvanger dan om zijn of haar ongewenste mail te controleren.
Controleer de transactie
Controleer je bankrekening of creditcardafschrift om te zien of de betaling is gelukt. Als er geen registratie van de betaling is, is je bestelling mogelijk niet voltooid.
Neem contact op met de winkel
Als je het probleem nog steeds niet hebt opgelost, neem dan contact op met de klantenservice van de winkel waar je de cadeaubon hebt gekocht. Heb je de gift card bij ons gekocht, dan helpen wij je graag verder.
Via deze link vind je ook meteen de veelgestelde vragen. Wie weet staat daar de oplossing wel tussen.
Om problemen met giftcardcodes in de toekomst te voorkomen, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Neem dit lijstje goed door en markeer deze pagina als favoriet, zodat je dit altijd nog even kunt checken bij je volgende aankoop van een cadeaubon.
Controleer je e-mailadres
Controleer je e-mailadres altijd zorgvuldig nadat je dit hebt ingevoerd. Een typefoutje zie je zo over het hoofd, maar heeft grote impact.
Werk je lijst met veilige afzenders bij
Voeg de e-mailadressen van vertrouwde webshops toe aan je contactenlijst of lijst met veilige afzenders. Op die manier kan een cadeaubon ook niet in je ongewenste mail terechtkomen.
Controleer de URL
Zorg ervoor dat je je op de juiste, officiële website bevindt. Let op tekenen van legitimiteit. Controleer bijvoorbeeld altijd of er https voor het webadres staat en niet alleen http. Die 's' staat namelijk voor secure en geeft aan dat het een beveiligde omgeving is.
Let verder ook altijd op taalgebruik. Als de teksten in slecht Nederlands zijn geschreven, is dat vaak geen goed teken.
Bij de lichtste twijfel over de URL kun je het best de webshop opzoeken via een betrouwbare zoekmachine, of beter nog: de URL van de site handmatig intypen.
Schakel meldingen of waarschuwingen in
Je kunt je vaak aanmelden voor orderbevestigingen en leveringsupdates. Dit geeft realtime informatie over je aankoop.
Wees voorzichtig met verdachte e-mails of websites
Verstrek nooit persoonlijke informatie aan niet-geverifieerde bronnen. Legitieme bedrijven zullen nooit via e-mail om gevoelige gegevens vragen.
Vertrouwde platforms zoals
beltegoed.nl zijn volledig veilig. Waakzaamheid blijft echter cruciaal. Zorg er altijd voor dat je je op de officiële site bevindt en neem bij eventuele problemen rechtstreeks contact op met de helpdesk.
Wanneer je een digitale cadeaubon koopt, gelden dezelfde rechten als bij elke andere aankoop. Je moet ontvangen waarvoor je betaalt.
Als je zeker weet dat je de code niet hebt ontvangen en alle bovenstaande tips bent nagegaan, neem dan contact op met de winkel. Zij kunnen je de code opnieuw toesturen.
Als de niet-levering te wijten is aan technische problemen aan de kant van de winkel, is de winkel verplicht de situatie recht te zetten. Dit kan betekenen dat de code opnieuw moet worden uitgegeven of dat er een alternatieve oplossing moet worden aangeboden.
Wanneer je bij
beltegoed.nl koopt, vragen wij je uitdrukkelijk om afstand te doen van je herroepingsrecht. Dit komt doordat de code direct wordt verzonden. Eenmaal verzonden, kunnen wij niet controleren of deze al dan niet is gebruikt. Denk je dat de code die wij je hebben gestuurd onjuist is? Stuur ons dan een schriftelijk bewijs van de aanbieder (bijvoorbeeld Spotify of PlayStation). Met dit bewijs kunnen wij een nieuwe code voor je uitgeven.
Als je fraude vermoedt, meld het incident dan onmiddellijk bij zowel de winkel als de politie. Dit helpt niet alleen bij het terugvorderen van eventueel verloren geld, maar helpt ook soortgelijke fraude tegen anderen te voorkomen.
Controleer ook altijd de algemene voorwaarden met betrekking tot cadeaubonaankopen op de website van de winkel om te weten wat je rechten zijn.
Terug naar het overzicht