Menu
Binnen 30 seconden tegoed bestellen
Code direct per e-mail
Veilig en betrouwbaar afrekenen
31-01-23 - 

Verdwijnt je beltegoed zonder te bellen? Zo los je dit op.

Merk je dat je beltegoed op raakt zonder te bellen? Dit gebeurt vaker dan je wellicht denkt. De meest voorkomende reden hiervoor is het ongemerkt gebruiken van mobiele data.

Je kunt je verbruikte data niet terugkrijgen. Maar je kunt het verwijnen van je beltegoed en data wel voorkomen. We vertellen je graag hoe je het verliezen van beltegoed voorkomt.

Hoe worden mobiele data en beltegoed verbruikt?


Het gebruik van social media is de meest voorkomende reden voor beltegoed dat lijkt te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als je door je social media heen scrollt, is je telefoon content aan het laden. Denk bijvoorbeeld aan video's en muziek, zelfs als je er gewoon aan voorbij scrollt.
beltegoed verdwijnt
Ook als je geen gebruik maakt van social media zijn er manieren waarop je beltegoed of data zomaar verdwijnen. Ontvangen bestanden (bijvoorbeeld bijlagen bij e-mails) kunnen groot zijn. Het spelen van spelletjes of het gebruik van GPS navigatie op je telefoon verbruikt ook vaak veel data zonder dat je het merkt.

Hier volgen wat voorbeelden van dataverbruik:

  • Video - het streamen van video kan een dataverbruik van zo'n 4MB per minuut opleveren.
  • Muziek - Het streamen van muziek verbruikt zo'n 500 KB aan data per minuut.
  • Gamen - Online een spelletje spelen kan zorgen voor een dataverbruik rond de 2 MB per minuut.
  • Attachments - Het delen van foto's kan een dataverbruik van rond de 500 KB per foto (tot meerdere megabytes aan dataverbruik) opleveren.
  • Routes - Navigatie-apps kunnen terwijl je rijdt rond de 5 MB aan data verbruiken per uur.

Je beltegoed verdwijnt dus ongemerkt sneller dan je denkt.

Hoe beperk je jouw dataverbruik?


Merk je dat jouw beltegoed sneller op is dan het geval zou moeten zijn? Bekijk dan je dataverbruik op je telefoon. Maak handig gebruik van deze tips:
  • Schakel je mobiele dataverbruik uit - De makkelijste manier om te voorkomen dat je beltegoed verdwijnt.
  • Schakel je Wi-Fi assist uit, ook bekend als Slimme Netwerkwissel - Zelfs als je jouw dataverbruik hebt uitgeschakeld kun je nog steeds merken dat je beltegoed op raakt. Dit kan het geval zijn als je Wi-Fi Assist (iPhones) of Intelligent Wi-Fi (Samsung) gebruikt. Deze opties verbruiken mobiele data als jouw wifi verbinding niet stabiel genoeg is.
  • Schakel background data uit - Dit is een goede optie als je jouw mobiele data niet wilt uitschakelen. Je kunt nog steeds gebruik maken van apps. Het uitschakelen van background data houdt in dat jouw apps geen data verbruiken wanneer jij de apps niet actief gebruikt.
  • Download offline routes - Google Maps en andere route-apps verbruiken niet veel data. Maar als je offline maps download, verbruik je helemaal geen data en vind je toch de juiste route tijdens het rijden.

Dataverbruik alerts


De kosten kunnen snel oplopen als je beltegoed verdwijnt. Stel reminders en alerts in die je laten weten wanneer je data of beltegoed bijna op raken.

KPN - Als je KPN prepaid beltegoed snel verdwijnt kun je een handige reminder instellen die je op de hoogte houdt van je dataverbruik. Stel handig een notificatie in - of zet hem stop- in je KPN account. Je kunt notificaties ontvangen bij een verbruik van 50%, 75% en 100% verbruik van je beltegoed. Nader je de grens en heb je snel KPN beltegoed en data nodig? Hier regel je dat binnen enkele seconden.

Vodafone - Is je beltegoed weg zonder te bellen bij Vodafone? Stel handige notificaties in, in je My Vodafone account. En is je beltegoed bijna op? Dan regel je hier snel Vodafone beltegoed.

Bekijk ook de instellingen voor het verbruiken van beltegoed en data in het buitenland (voral buiten Europa). Check de limiet voor je dataverbruik in het buitenland en voorkom dat je KPN prepaid beltegoed verdwijnt (of je beltegoed van welke andere provider dan ook). Op Beltegoed.nl kun je voor de meeste telefoonproviders snel en makkelijk nieuw beltegoed opwaarderen.

Beltegoed opwaarderen

Heb je alle instellingen voor je dataverbuik nagelopen en heb je nog steeds geen idee waarom je beltegoed verdwijnt? Neem dan contact op met de klantenservice van je telefoonprovider. Het kan zijn. dat er simpelweg iets verkeerd gaat aan hun kant.


Terug naar het overzicht